1. Організаційний момент.
Дзвоник всім нам дав наказ –
В гості йде наш 1 клас
Будьте всі ви чемні, чемні
Хай минає час не даремно
Будемо уважні всі, спостережливі і дружні.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми , мети уроку.
1. Читання вчителем
казки-загадки.
За
синіми морями, за високими горами в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А
ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось
і розповіли вони, що живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в
нього чарівна палиця.
Стукне
він нею об землю, і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то
яблука достигають.
А
звати того дідуся - Рік.
Є
в нього чотири дочки. Та такі ж гарні, що й очей не можна відірвати: добрі,
швидкі ласкаві, але між собою не схожі.
Наймолодша
дочка привітанням журавля пробуджує поля, небеса і ручаї, заквітчує гаї – це
Весна.
Добра
і весела, завжди з квітами та ягодами. Це - щедре Літо.
В золотім
намисті,
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?-це Осінь
У білому вбранні, з різдвяними святами, з веселими розвагами, з білосніжними килимами старша дочка. Це Зима.
Що без пензля і без барв
Скрізь малює листя?-це Осінь
У білому вбранні, з різдвяними святами, з веселими розвагами, з білосніжними килимами старша дочка. Це Зима.
2.. Асоціативний кущ
- Коли ми говоримо про зиму, що на думку вам спадає?
(Сніг,
мороз, Новий рік, Різдво, заметіль, санчата, розваги, подарунки
Складання словникової павутинки до слова «зима».
Складання словникової павутинки до слова «зима».
Загадки на допомогу.
v Ліг на землю вранці ковдрою пухнастою,
Виграє на сонці ниткою
сріблястою. (Сніг)
v Як на свято вбрався дах у снігову сорочку.
А
чи знайдеться на ній льодяна торочка?
(Бурулька)
v Крапелько! Стигни, холонь і рости.
За
ніч збудуй кришталеві мости. (Лід)
v Під нашим дахом морквинка росте.
Сонце пригріє – вона впаде. (Бурулька)
v На зимові віти сіли білі квіти. (Іній)
v Рано-вранці увесь світ
Вбрався в білий оксамит.
А
як вітер нападе –
Оксамит цей опаде. (Іній)
v Що це за майстер малює на склі
Айстри, жоржини, троянд пелюстки? (Мороз)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Народні прикмети про зиму
- Давайте пригадаємо, які народні прикмети про зиму ми знаємо.
2. Хвилинка синоптика.
- Але перед тим, як відправитися у мандрівку, давайте
поговоримо про погоду, чи нічого не зашкодить нашій прогулянці.
- Які зміни ви помітили в природі?
- Вирушаючи в сьогоднішню мандрівку, ми повинні знати
якою буде погода цього дня.
Погода сьогодні буде прекрасною, тож відправляємося у
нашу зимову мандрівку!
ІV.Зимова мандрівка.
1. Вступне слово вчителя.
Зимова природа для людини — джерело життя, мудрості й
краси. Вона постійно змінюється, вражаючи нас розмаїттям своїх проявів. Тому
книга природи безмежна і дуже цікава. Вона може суттєво збагатити розум і серце
людини, змінити настрій, викликати добрі почуття.
2. Ознаки зими.
Взимку, як у казці, усе може бути: Диво можна
помітити, чудо - відчути.
Зиму можна побачити,
Зиму можна навіть почути!
- Сьогодні ми вийшли на шкільне подвір'я, щоб іще раз
зустрітися з природою, поспілкуватися, відчути серцем і душею красу
зимової пори.
Загадка
Махнула птиця крилом
І покрила весь світ
Білим килимом.
(Зима)
І покрила весь світ
Білим килимом.
(Зима)
- Як звати синів Зими ?
Грудень:
Змерзлим груддям скрізь і всюди
Вкрились поле і шляхи.
- Це вже Грудень! – кажуть люди
І вдягають кожухи.
І дерева в білий іній
Вбрались, як у кожушок.
Річка спить у кризі синій,
І замовкнув спів пташок.
Завмирає вся природа,
А у нас кипить життя:
Грудень місяць рік
кінчає,-
Наступає рік новий.
Січень:
Подивись: з початку року
На землі лежать сніги.
Скрізь, куди сягає око,-
Кучугури навкруги .
Вітер снігом б’є в обличчя,
Засипає снігом дах.
І везуть між себе січу
Хуртовини у степах.
Звір в цю січу попадеться,-
Геть тікає ледь живий.
І по праву січнем зветься
Місяць перший, зимовий.
Лютий:
Другий
місяць зветься лютий,
А лютує він тому,
Що на світі довго бути
Не доводиться йому.
Хоче Лютий, щоб на світі
Танцювала
вік зима.
Та поволі сонце гріти
Починає крадькома.
Довші дні, коротші ночі,
Гульк – уже й струмок тече!
Лютий враз як зарегоче,
Знов морозом припече.
Вчитель:
- Діти, послухавши
вірші братів місяців пригадайте власні спостереження і розкажіть, які зміни
відбулися в неживій природі з приходом зими.
(Відповідь дітей).
Вчитель:
- Любі друзі, а чи
знаєте ви прислів’я, народні прикмети про зиму?
Діти розповідають прислів’я, прикмети.
Грудень поле грудить, а землю студить.
В січні настав ніс надвір, та й назад на піч.
Коли січень найгостріший, тоді рочок
найплідніший.
Лютий додає до весни охопи, але й ти взувай ще й
добрі чоботи.
Багато снігу – багато хліба.
Був уночі іній – вдень сніг не випаде.
Горобці ховаються у хмиз – на мороз або
перед завірюхою.
3. Милування зимовим пейзажем («Сонячний
день узимку»)
4. Гра «Яка ти, Зимонько?»
(Вчитель речення починає, учні закінчують)
Міста чистенькі, білі села
Зима і радісна, й … (весела)
Кружляють вальс сніжинки ніжні,
Зима пухка і… (білосніжна)
Мороз у лід озера кута.
Зима тоді всі кажуть… (люта)
І пташка змерзла і голодна,
Бо видалась зима… (холодна)
Зима буває біла, чиста,
Уся срібляста і … (пушиста)
І завжди неповторна, дивна
Непередбачена й така… (чарівна
5. Складання загадки про сніжинку.
- Спробуємо скласти загадку про сніжинку.
(вчитель
речення починає, а діти закінчують)
1) Ніжна зірка…
(біла, біла)
На рукав
згори… (злетіла)
Я хотів
її … (зігріти)
А вона
перетворилась в крапельку… (води)
2) Сірі хмарки… (пролітають)
Білі
квіти … (розсипають)
Легкі,
наче…(пушинки)
Звуться
ці квіти… (сніжинки)
3) Сріблясті, ікристі, малі … (зірочки)
Летять
на дерева й… (кущі)
Сідають
на … (землю й дахи)
Тихо і
легко… (кружляють)
Діточок
до себе закликають
4) Летять, кружляють як… (пушинки)
Білі,
легенькі… (сніжинки)
V. Підсумок
уроку. Рефлексія.
Вчитель:
- Діти, чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- Що найбільше вас вразило?
- Що нового ви дізналися?
- А коли ви опиняєтеся серед отакої чарівної краси,
що вам найбільше хочеться зробити?
Немає коментарів:
Дописати коментар