субота, 15 січня 2022 р.


    Навчаємось граючи

 Дидактична гра – це вид діяльності, залучившись до якої, діти навчаються. Поєднання навчальної спрямованості й ігрової форми дозволяє стимулювати невимушене оволодіння конкретним навчальним матеріалом.

Вправи на формування загального поняття про іменник

Гра “Хто? Що?”

Учитель показує предметні малюнки із зображенням людей, тварин, речей, рослин і т.ін. У відповідь учні, сигналізують картками “Хто?” “Що?”

 

Гра “Хто більше?”

Клас поділяться на дві команди. Перша команда придумує іменники, які містять один склад із трьох звуків, один з них – м’який приголосний, відповідають на питання що?. Друга команда добирає такі ж за звуко-складною будовою іменники, але відповідати вони мають на питання хто? (Що ? – ліс, йод, лід, ніс, рік, дім. Хто? – дід, віл, кіт, рись).

 

Гра “Істота чи неістота”.

На магнітофонній стрічці записані іменники. (Україна, кобра, українка, хліб, базіка, кобзар, байкар, спів, хлібороб, будівельник, співачка, будова, аптека, шахта, аптекар).

Учні слухають запис, на кожний іменник сигналізують картками “Хто?” “Що?” або “Істота” “Неістота”.

 

Гра “Хто швидше?”.

Учні одночасно починають і пишуть протягом умовного часу (5-10 хв) слова, що відповідають на питання що? (назви предметів у класній кімнаті або назви меблів чи одягу). Скільки слів запише учень - стільки дістає очок. Віднімається по два очка за допущені помилки.

 

Гра “Іменники на одну букву”.

Учитель пропонує на певну букву зібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). наприклад, на букву р (рука, редиска, річка, реп’ях, рівень, рослина).

Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу (3-5хв.) правильно запише найбільшу кількість таких слів.

 

Гра “Хто це? Що це?”.

На дошці записані слова: вовк, лисиця, ясень, лев, горобина, дуб.

Назвати хто це? що це?

Які з цих слів є назвами рослин, а які – назвами тварин?

Як називаються слова, що означають назви предметів і відповідають на питання хто? що? Записати подані іменники у дві колонки: у першу – назви рослин, у другу – тварин.

 

Гра “Лото назв”.

На картках написано по декілька слів, що означають назви предметів. Учитель розкриває зміст певного слова, а учні повинні знайти його на картках і закрити.

Для гри можна використовувати такі слова (іменник): акваріум, метро, верблюд, гербарій, театр, вогнище, компас, ліщина.

Для вчителя: 1. Скляний ящик з водою для риб. (Акваріум). 2. Жуйна тварина з одним чи двома горбами. (Верблюд). 3. Колекція засушених рослин. (Гербарій). 4. Приміщення, де відбуваються вистави. (Театр). 5. Купа дров або хмизу, які горять. (Вогнище). 6. Прилад для визначання сторін світу. (Компас). 7. Лісовий чагарник, на кущах якого ростуть горішки. (Ліщина). 8. Підземна міська залізниця. (Метро).

Виграє той, хто першим закриє усі назви на своїй картці.

 

 

Вправи на визначення числа іменників

Гра “Множина чи однина?”.

Учитель називає іменники в однині та множині. Учні картками, на яких написано “Множина”, “Однина”, показують число іменників.

Виграє той, хто найменше помилиться. Для гри можна використовувати такі іменники: учитель, учні, фабрика, завод, пшениця, медаль, черешні, неділя, вишенька, герої, олівець, море, книга, яблуко, сонце, вікна.

Гра “Один - багато”.

На дошці запис:

Зимі кінець, якщо заспівав жайворонок, зацвірінькали горобці, прилетіли дикі голуби, відлетіли в ліси, поля ворони, з’явилися шпаки.

Вийшов з барлоги ведмідь, застрибав на лісовій галявині заєць.

Які прикметники того, що зима кінчається?

Як називається слова, що відповідають на питання хто? і означають назви предметів? Запишіть у дві колонки іменники, що є назвами птахів і звірів, за зразком:

Один Багато

Горобець Горобці

Найактивніший ряд – переможець.

 

Гра “Хто більше”.

Учні поділяються на дві команди. Перша команда добирає і записує іменники, які вживаються тільки в однині, друга – тільки в множині (в однині – молодь, лічба, читання, ходьба, доброта, сміливість, хоробрість, радість, любов; в множині – ножиці, граблі, ворота, дрова, макарони, гроші, канікули, іменники, жнива, харчі). Перемагає команда, яка дібрала більше відповідних іменників.

 

 

Вправи на визначення роду іменників

Гра “Визнач рід іменника”.

Вчитель демонструє малюнки із зображенням тварин, рослин, людей. У відповідь учні сигналізують картками “чол. р.”, “жін. р.”, “сер. р.”.

 

Гра “Якого роду?”

На магнітофонну плівку записані іменники різних родів. Включати запис. Учні у відповідь сигналізують картками “чол. р.”, “жін. р.”, “сер. р.”.

 

Гра “Наш рід”.

Учні поділяються на три групи: чоловічий, жіночий та середній. Учитель проказує іменники. Кожна група, плескає у долоні, якщо названий іменник відповідає її роду.

За помилку одного з учнів група дістає зауваження. Виграє та група, яка матиме найменше зауважень.

 

Вправи на змінювання іменників за відмінками

Гра “Наш відмінок”.

Учні поділяються на три групи: родовий, знахідний, місцевий або називний, давальний, орудний відмінки. Вчитель визначає іменники і проказує їх у реченнях. Кожна група плескає у долоні, якщо названий іменник відповідає її відмінку.

За помилку одного з гравців група дістає зауваження. Виграє та група, яка має найменше зауважень.

 

Гра “Якого відмінка”.

В учнів є картки з першими буквами назви відмінків. Добре, якщо ці картки різнокольорові. Вчитель називає різні відмінки закінчення іменників. Учні картками показують відмінок і називають відповідний іменник.

Якщо закінчення одинакові у двох або трьох відмінків, учасники показують картки з усіма відмінками.

 

Гра “Постав у потрібному відмінку”.

Окремі іменники в тексті учитель диктує у початковій формі, а учні пишуть їх залежно від зв’язку з іменними словами в реченні.

Наприклад: 1. Пішла луна (гай). 2. Червоніє за (гора) калина.

Учні пишуть слова гай і гора в орудному відмінку.

 

Гра “Відмінковий сполучник”.

Учитель називає іменник у називному відмінку і викликає учня, який повинен сказати іменник у родовому відмінку тієї ж відміни. Другий викликаний учень називає іменник цієї ж відміни у давальному відмінку і т.д. Виграє той, хто матиме найменше помилок.

 

 

Вправи на формування загального поняття про прикметники

Гра “Який? Яка? Яке?”.

Вчитель називає слово, яке відповідає на питання хто? або що? Гравці записують і добирають до нього та записують слова, які є назвами ознак, відповідають на питання який? яка? яке?

Наприклад: дуб старий, високий, гіллястий, товстий, зелений… скільки слів запише гравець – стільки дістає очок. Знімається по два очка за не правильну відповідь.

 

Гра “Хто більше?”.

Дається завдання дібрати якнайбільше прикметників, які відповідають на питання який? і в корені слова мають ненаголошений голосний (е) чи (и), який перевіряється наголосом. Перший варіант добирається слова з ненаголошеними (е), а другий з ненаголошеними (и). (Медовий, веселий, весняний, зелений, високий, широкий, глибокий).

 

Гра “Заборонені прикметники”.

Учитель диктує речення. Речення, в яких є прикметники на означення кольору писати не можна.

Виграє той, хто правильно виконає завдання. Для цієї вправи можна використовувати такі речення.

1. Ви знаєте, як тиша пестить у місячні веселі ночі? 2. Ви знаєте, як сплять старі гаї? 3. Як упав же він з коня та й на білий сніг. 4. На призьбі дід старий - як сон. 5. Мій травень золотий, зелений травню! Мій травню голосний – на всі дороги!

 

Вправи на вихвачення роду прикметників

Гра “Наш рід”.

Учитель включає магнітофонний запис зі словосполученнями іменника з прикметником. У

відповідь сигналізує той ряд, який має відповідні картонки: “чол.р.”, “жін.р.”, “серед.р.”.

 

Гра “З іменників - прикметники”.

На дошці записано 10 іменників.

Завдання: утворити і записати від кожного іменника прикметники чоловічого, жіночого і середнього роду.

Учитель через визначений час перевіряє виконання. За кожен правильно утворений прикметник зараховується по одному очку. За допущену помилку знімається два очка.

Матеріал для вчителя:

Дуб (дубовий, дубова, дубове); холод (холодний, холодна, холодне); сонце (сонячний, сонячна, сонячне); мороз (морозний, морозна, морозне); розум (розумний, розумна, розумне); вітер (вітряний, вітряна, вітряне); щастя (щасливий, щаслива, щасливе); дощ (дощовий, дощова, дощове); літо (літній, літня, літнє); сніг (сніговий, снігова снігове).

 

Гра “Якого роду прикметники?”.

Учитель називає іменники з прикметниками. Учні картками показують, якого роду іменник і прикметник. На картках написано початкові букви назви роду (“Ч”, “Ж”, “С”).

Для гри можна використовувати такі словосполучення: синє небо, фарфорова ваза, осінній ранок, залізна труба, старий чоловік, ніжна пісня, кремезне дерево, сталеве серце, злі обличчя, квадратний стіл, свіжа зелень.

Виграє той, хто найменше помилятиметься.

 

Вправи на змінювання прикметників за числами

Гра “визнач число”.

На магнітофонну стрічку записані словосполучення іменників з прикметниками в однині і множині. Включаються запис, у відповідь учні сигналізують картками з написами “однина” і “множина”.

 

Гра “Хто швидше перетворить однину в множину”.

На дошці написано 10 прикметників з іменниками в однині. Треба написати в множині лише прикметники та іменники чоловічого роду.

Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

Матеріал для вчителя:

Темна ніч, круглий місяць, велике вікно, зимовий ранок, запальне сіно, голосний дзвоник, класна кімната, рясний дощ.

 

Вправи на формування загального поняття про дієслово

Гра “Що робити?”.

Учитель називає слово, яке відповідає на питання хто?, учні запитують його, а потім самостійно добирають і записують слова, які відповідають на питання що робити? і т.д..

Скільки слів запише учень, стільки дістає очок.

Знімається два очка за кожну помилку.

 

Гра “Напиши п’ять прикладів з двома дієсловами”.

Учитель пропонує написати п’ять прикладів в яких має бути два дієслова.

1. Краще не обіцяти, як слова не здержиш. 2. Книжка вчить як на світі жити. 3. Правда й з дна моря виринає, а неправда потопає. 4. Хто з правдою зріднився, той грому не боїться.

 

Вправи на розрізнювання часових форм дієслів

Гра “Наш не наш час”.

Учні поділяються на три групи: теперішній, минулий, майбутній час. Учитель проказує речення чи пише їх на дошці. Коли у реченні, наприклад, є дієслова минулого часу, то учні з групи минулого часу піднімають руки, а решта учнів каже: “Не наш час”. Коли у речення є дієслова двох часів, то руки піднімають обидві групи.

Виграє та група, учні якої найменше помилок.

 

Вправи на визначення особи та дієвідміни дієслова

Гра “Яка дієвідміна”

Вчитель називає дієслова, учні на пальцях показують до якої відміни належать ці слова.

Виграє той, хто найменше помилиться.

 

Гра “Яка особа”

Вчитель проказує речення, в яких є дієслова. Учні, почувши дієслова, на пальцях чи цифрами, написаними на картках, показують якої вони особи. Виграє той, хто жодного разу не помилиться. Для гри можна використовувати такі речення:

1. Спіють груші по садах, відлітать зібрався птах. 2. Бачить – не бачить, чути – не чує, мовчки говорить, добре мудрує. 3. Ми дружимо з книжкою. 4. Гарно ти співаєш! 5. Вранці взимку пташка тремтіла, а до неї друга ж прилетіла. 6. Не співаю я бо поточків і земної травиці ожидаю.

 

Гра “Хто швидше”

Учитель пише на дошці дієслова в неозначеній формі. Учні повинні списати їх, визначити дієвідміну кожного дієслова і дібрати до кожного антонім. Виграє той, хто першим виконає правильно завдання.

Слова для гри: шити (пороти), падати (вставати), заборонити (дозволити), знайти (загубити), любити (ненавидіти).

 

Вправи на вивчення теми “Займенник”

Гра “Спіймай займенник”.

Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник, плескають у долоні. Виграє той, найменше помиляється.

Для гри можна використати такі речення: 1. Приколю свою картинку над столом у мами я. 2. Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день. 3. Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим. 4. Ми сміливі, ми правдиві. 5. Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик. 6. Якщо в мене є цукерка, пів цукерки другу дам.

 

Гра “Угадай займенник”.

На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні списують ці речення, вставляючи займенник. Виграє той, хто першим виконає завдання. Для гри можна використати такі речення: 1. … люблю свою Україну. 2. … любить читати книжки. 3. … завжди говоримо правду. 4. … змагаються за честь своєї школи.

 

Гра “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?

Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе. Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

Гра “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?

Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.

Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.

 

Гра “Що це за займенник”?

1. Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить. 2. Назвіть займенник ІІІ особи однини чоловічого роду, який вказує на особу або предмет, про яких розповідають. 3. Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося. 4. Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.

 

Вправи на вивчення теми “Прислівник”

Гра “Спіймай прислівник”.

Учитель проказує речення. Учні, почувши прислівник, плескають у долоні. Виграє той, хто найменше помилиться. Для гри можна використати такі речення:

Сьогодні чудова погода. 2. Тихо, тихо Дунай воду несе. 3. Вдома вчи уроки пильно, ранком вчасно йди до школи, точним будь і акуратним, не затримуйся ніколи. 4. Був коваль. І удень і вночі він кував дивовижні ключі.

 

Гра “Хто швидше”?

Учитель пропонує написати п’ять прислівників, що відповідають на питання як? і п’ять прислівників, що відповідають на питання коли?

Наприклад: бадьоро, весело, сумно, смішно, уважно; восени, влітку, взимку, навесні, вранці.

Виграє той, хто першим правильно виконає завдання.

 

Гра “Допиши прислівник, протилежний за значенням.”

Учитель пише на дошці десять прислівників. Учні списують їх і до кожного дописують протилежні за значенням (антоніми), наприклад: назад-вперед, вночі-вдень, тихо-голосно, мало-багато, сьогодні-завтра.

Виграє той, хто правильно і швидко виконає завдання.

 

Гра “Лото прислівник”.

Учні одержують картки, на кожній з яких написано три речення з пропущеним прислівником. Ці прислівники написані на окремих картках, які тримає вчитель і записує з ним речення.На картках можуть бути такі речення:

Посідали діти на траві (навколо) вогнища. (Зненацька) прилетів вологий вітер. Пострибав горобець (навпростець). 2. (Невдовзі) в стелі підземелля одчинився люк. (Нишком) вибрався він з-під листя. (Багато) шкідливих комах винищують шпаки. 3. Пив тигр (повільно), певний у своїй силі й могутності. Назбирали ми їх (чимало). Я (швиденько) опустився снопові на спину.

 

Вправи на вивчення теми “Прийменник”

Гра “Спіймай прийменник”.

Учитель показує речення з прийменниками. Учні сплеском у долоні ловлять прийменники. Для гри можна використати такі речення:

У лісі під ялинкою жив заєць із зайчихою.

В повітря піднявся літак.

А я у гай ходила по квітку ось таку.

Стоять під білими снігами сосни.

Засиніли проліски у ліску.

 

Гра “Встав прийменник”.

Усі одержують картки, на яких написано слова, а також набір прийменників. До кожного слова, треба добрати та поставити відповідні прийменники.

Слова на картках і прийменники до них можуть бути такі:

(на) полі, на (дереві), у (лісі), у (виямках), під (хатою), під (ліжком).

 

 

 

Дидактичні ігри на уроках української мови

 

«Змійка»

Кожний член групи по черзі виходить до дошки, записує по одному словниковому слову і підкреслює орфограму в ньому. Записи можна робити не тільки на дошці, а й на аркуші паперу. Тоді учень, який записав слово, передає папір однокласникові.

 

«Така цікава буква».

Школярі пригадують і записують якомога більше слів, до складу яких входять дві однакові букви.

Зразок.

Загадка, парасолька,

Україна, українська.

Годинник, корисний.

Лелека, посередині тощо .

 

Гру «Буква до букви» проводять, використовуючи картки літер розрізної абетки. Грають парами. За допомогою лічилочки вибирають учня, який буде починати гру: класти на парту на свій розсуд картку з написаною на ній буквою. Другий учень додає ще одну картку так, щоб вийшло слово. Настає черга першого учня. Він може прикладати свою картку з лівої, правої сторін або взагалі вставляти картку між картками, що вже лежать на парті. Таким чином, гравці по черзі додають одну картку, намагаючись скласти словникове слово.

Виграє школяр, який першим побудує слово. Якщо гра проводиться декілька разів, бали (які нараховуються за кількістю карток у побудованому словниковому слові) записують на окремому папері.

У такому разі виграє першокласник, який набере найбільшу кількість балів.

 

«Словограй»

Гра має на меті розвиток орфографічної пильності дітей. Учитель готує декілька наборів карток, які складає у конверти. На картках написані словникові слова. Деякі слова навмисно написані неправильно. Діти працюють у малих групах. Серед запропонованих учителем карток, школярі вибирають тільки ті, на яких словникові слова записані правильно. Один із членів групи називає слова, які вибрано, та пояснює контрольні моменти в них.

Матеріал для гри .

1. Корисний, Украйна, ґудзик, олівец, цукор. (Корисний, Україна, ґудзик, олівець, цукор).

2. Українска, цукерка, якор, в літку, бобуся. (Українська, цукерка, якір, влітку, бабуся).

3. Порасолька, папір, годиник, лилека, бджола. (Парасолька, папір, годинник, лелека, бджола).

 

«Ігри Діда-Буквоїда»

Допомагає не тільки розвинути у дітей увагу, орфографічну зіркість, а й привчає працювати з орфографічним словником. Учитель готує набори карток у конвертах. Колектив учнів класу об'єднують у малі групи по чотири школяра у кожній. Діти намагаються відгадати слова за приголосними, або за голосними, перевіряють правильність їхнього написання за орфографічним словником і записують слова у зошити.

 

«Вилучи зайву літеру»

Один школяр пригадує словникові слова і записує їх у стовпчик, використовуючи зайві літери. Другий - закреслює олівцем літери, які він вважає зайвими, та перевіряє правильність записаних слів за орфографічним словником. Ось варіанти таких слів:

Вурлиця - вулиця,

зайєць - заєць,

килдим - килим,

ме-торо - метро,

дознака - ознака,

ясень - ясен.

«Чарівник»

Педагог каже: «Зараз ви всі - чарівники. Вам треба «оживити» предмети - утворити від іменника, який відповідає на питання «що?» спільнокореневе слово - іменник, який відповідає на питання «хто?».

Наприклад:

Банк - банкір,

бібліотека - бібліотекар,

Київ - киянин,

комбайн - комбайнер,

космос - космонавт,

навчання - учитель.

 

«Хто (що) заховалося?»

Розвиває у молодших школярів логічне мислення. Вчитель вивішує на магнітну дошку малюнки предметів зворотною стороною до дітей. На зворотній стороні записано кілька ознак предмета, який «заховався». Педагог читає ці ознаки. Учні намагаються назвати предмет. Якщо вчитель відкриває малюнок, то діти із завданням впоралися. Школярі складають речення зі словом, яке позначає названий предмет, у зошитах. Один з учнів коментує правопис словникового слова.

Матеріал для ігор «Хто (що) заховалося?»

1.Стрімкий, залізний, точний... (годинник).

2.Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).

3.Новий, цікавий, словниковий... (диктант).

4.Хижий, маленький, сірий, безхвостий, колючий... (їжак).

5.Легкий, дерев'яний, кольоровий... (олівець).

6.Перший, вихований, мудрий... (учитель).

7.Коричнева, солодка, шоколадна... (цукерка).

 

Гра «Збирання врожаю овочiв»

У дiтей на партах — зображення овочiв. Учням пропонується дати вiдповiдi на запитання: «Що виросло на городi? Як назвати все це одним словом?»

Далi потрiбно зiбрати урожай у кошики (у перший — зображення овочiв, назвами яких є двоскладовi слова, у другий трискладовi. Дiти виходять до дошки i кладуть свої малюнки по рiзних кошиках.

Завдання групам: слова буряки, огiрочки перебудувати так, щоб вони мали два склади.

Додатковi запитання та завдання:

— Назвати всi звуки в словi.

— Скiльки голосних звукiв у словi?

— Скiльки приголосних звукiв у словi?

-           Назва якого овоча з перелiчених починається буквою, що позначає голосний звук?

 

Гра «Подiли слова на склади»

Учнi об’єднуються в команди. На столi перед кожною командою лежать предметнi малюнки. Дiти дiлять слова — назви зображених на них предметiв на склади i пiдходять до схем, закрiплених на стiнах у рiзних кiнцях класу. Бiля кожної схеми лежать малюнки, за якими команди складають речення, визначаючи кiлькiсть слiв у них. Перемагає та команда, яка швидше складе речення.

 

Гра «Спiймай своє слово»

У дiтей на партах лежать картки з написаними на них словами.

Учитель читає вголос невелике оповiдання. Учень повинен встати, почувши «своє» слово, й одразу сiсти. Гра спрямована на розвиток уваги, кмiтливостi.

 

Гра «Відтвори слово»

Можна використовувати при роботі зi словами для запам’ятовування. Дiти за допомогою рухiв вiдтворюють запропоноване слово.

Гра «Передай слово сусідові»

Дiти переказують текст, за сигналом учителя (сплеск) говорять: «Я передаю слово» (плескають у долонi).

Гра «Так чи не так?»

Учитель читає речення, а учнi вiдповiдають:

«Так-так» i кивають головою, якщо таке речення було в текстi, i «Тiк-так — це не так», якщо такого речення не зустрiчалось у текстi. Гра проводиться пiсля самостiйного опрацювання тексту учнями.

 

 

 

Ігри на уроках літературного читання

 

Гра «Незнайко»

Один учень читає, а інший — виправляє допущені помилки.

 

Гра «Вовк і заєць»

Один учень починає читати текст, другий — вступає після того, як перший дійде до крапки й намагається його наздогнати.

 

Гра «Ми віримо і не віримо»

Учитель читає речення з тексту, зробивши помилку в слові. Діти знаходять це речення, говорять: «Ми віримо» або «Ми не віримо» і читають це речення.

 

Гра «Інтерв'ю»

Тема інтерв'ю може бути різною, учні — кореспонденти і респонденти. По закінченні часу на обговорення кожна пара представляє результати роботи, обмінюються своїми ідеями та аргументами з усім класом.

 

Гра «Земля — небо»

За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» — піднімають голівки вгору, прибираючи вказівки від тексту. Знову — «Земля» — учні очима знаходять, де вони завершили читати.

 

Гра «Дощик»

(Діти читають хором.)

- Накрапає дощ (тихо).

- Дощ пускається сильніше (голосніше).

- Злива (голосно).

- Дощ слабшає (тихіше).

- Дощ перестав (читання припиняється).

 

Гра «Хвилі»

Ця гра схожа на попередню, але дещо відрізняється. Обираємо ведучого, який задає «тон і темп» гри. Текст читається так, як хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше і т. д.

 

Гра «Бджілки»

Напівголосне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі.

Гра «Рибки»

Мовчазне читання учнями тексту, кожен — у своєму темпі, при цьому діти можуть ворушити губами.

 

Гра «Губи на замку»

Те саме мовчазне читання, але ворушити губами заборонено.

 

Гра «Засічка — кидок»

За командою «Кидок» усі діти починають читати напівголосно текст. За командою «Засічка» — зупиняються й олівцем відмічають останнє прочитане ними слово. Цей самий текст таким же чином читають ще раз (але не більше трьох разів). При повторному читанні діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати поліпшуються.

 

Гра «Відшукай речення за початком»

Учитель читає речення, зупиняючись, учні знаходять і дочитують його.

 

Гра «Знайди помилку»

Учитель читає вірш, припускаючись помилок. учні уважно слухають і виправляють.

 

Гра «Сніжинка»

Залежно від пори року («Квіточка», «Листочок») читає той учень, на парту якого впала сніжинка (квіточка, листочок).

 

Гра «Не перерви ланцюжок»

Діти одне за одним читають по одному реченню (можна по одному слову, строфі) текст. Усі мають слідкувати, щоб ланцюжок не перервався.

 

Гра «Хто краще?»

Конкурсне читання вірша, оповідання. Читання у парах.

 

Гра «Буксир»

Створюється пара з «сильнішого» учня і «слабшого». «Сильніший» учень «веде» у читанні, а «слабший» — намагається досягти темпу читання «сильнішого» учня.

 

Гра «Луна»

«Сильніший» учень читає речення, а «слабший» — читає це речення після прослуховування.

 

Гра «Котик і Мишка»

Ця гра дуже ефективна під час роботи над удосконаленням навичок швидкого читання.

Першою починає читати «Мишка». Коли вона прочитає декілька слів або 1 речення, починає читати «Котик». Він намагається наздогнати «Мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне й те ж.

 

Гра «Лото»

лас поділяється на 4 команди. Кожна команда отримує однакові картки. Перша група карток містить прізвища авторів, друга група карток — назви творів, третя — фрагменти з творів.

Завдання: вибрати із загальної кількості карток ті, що стосуються одного автора. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.

 

Гра «Чарівна лотерея»

Для проведення гри клас поділяється на 4 команди. Кожна команда отримує однакові картки, на яких записані ключові слова з певного твору.

Завдання: швидко прочитати слова, визначити назву твору та автора слів. Перемагає команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.

бились                           поживились

розумні                          а             дурні

(«Дурні бились, а розумні поживились». Слова належать курці.)

 

Гра «Шифрувальники»

Для проведення гри клас поділяємо на 4 команди. Кожна команда отримує картку з однаковим завданням.

Завдання: у  кожному   рядку знайти «зайву» літеру. Скласти всі «зайві» літери з кожного рядка і прочитати назву твору. Вказати автора твору. Перемагає та команда, яка швидше і правильніше виконає завдання.

ООООООООЯОООООООООО

ВВВБВВВВВВВВВВВВВВВВВ

ИИИИЛИИИИИИИИИИИИИИИ

ДУДДДДДДДДДДДДДДДДДДД

ТТТТКТТТТТТТТТТТТТТТТТТТ

АООООООООООООООООООО

(А. Малишко «Яблука».)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ігри на уроках математики

 

Гра «Не скажу»

Учні рахують від 30 до 60 по одному, але замість чисел, що діляться на 5 , вони говорять «не скажу». Ці числа вчитель записує на дошці. 30, 35, 40. 45 і т.д.

Гра «День – ніч»

Учитель тихо промовляє «Ніч», - діти закривають очі й кладуть голови на парти. Учитель пропонує завдання. Діти думають. Учитель говорить «День» - діти прокидаються і відповідають, піднявши руки.

Гра «Знайди помилку»

На дошці можна зробити записи і запропонувати учням знайти в них помилки.

39+26

 

   25+38

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 


Гра “Естафета»

Клас ділиться на дві команди. На дошці записано стільки прикладів, скільки учнів присутніх на уроці. Приклади містять табличне множення і ділення, додавання та віднімання в межах 100. За сигналом перші учні виходять до дошки, записують відповідь і передають крейду іншому. Якщо учень бачить помилку гравця своєї команди він може виправити неправильну відповідь, коли прийде його черга. Після розвязування всіх прикладів перевіряється правильність виконання завдань і визначаються переможці.

Гра «Віднови числа»

Вчитель каже: «На снігу сорока розклала приклади, але повіяв вітерець і частину прикладів засипало сніжком. Допоможіть сороці відновити приклади».

..+2=4              ..+3=6          ..+4=6

..+2=5              ..+1=4          ..+1=5

Гра- естафета  «Заселіть числові будиночки».

Учні кожного ряду виходять і записують відповідні числа у числові будиночки. Перемагає той ряд, в якому учні швидко і правильно записали потрібні числа.

Равнобедренный треугольник: 10
Равнобедренный треугольник: 5
 

 


9

 

7

                       2

 

   4   

 

   2        

                   3

 
                                                               

    

 

 

 


 


Гра «Потяг»

Зміст гри. Учитель по черзі викликає до дошки учнів. Кожен з них, виконуючи роль вагона, називає свій номер. Перший викликаний  учень говорить: «Я – перший вагон». Другий учень виконує роль другого вагона, він називає свій порядковий номер і т.д. Потім діти повертаються в другу сторону – останній вагон стає першим. Діти називають свої порядкові номери справа наліво.

 

Гра «Будь уважний»

Скільки лапок у вовків? (4)

Скільки в мишки є хвостів?(1)

Скільки вушок у зайців?(2)

Скільки пальців на руці?(5)

Скільки крил є у лисиці?(Ніскільки)

Скільки в теремі криниць? (Ніскільки)

Скільки жаб літає в небі? (Ніскільки)

Скільки хвостиків у тебе? (Жарт)

 

Гра «Що змінилося?»

Учитель ставить на столі 5 іграшок: заєць, ведмідь, вовк, лисиця,їжак. Учні називають : перший – заєць, другий – ведмідь і т. д. Потім учні заплющують очі, а вчитель переставляє іграшки місцями. Учні розплющують очі і розповідають, що змінилося.

Гра «Що зайве»

 

 

 


- Яка фігура зайва?(трикутник)

-Який порядковий номер вона має? (Пятий)

Гра «Цікаві квадрати»

Потрібно знайти суму чисел по діагоналі. Потім вставити  у порожні клітинки такі числа, щоб  сума їх чисел  дорівнювала числу по діагоналі.

4

 

 

    

5

 

 

1

6

 

4

 

 

9

5

 

 

 

6

Гра «Листоноша»

Учитель роздає 5 учням однакову кількість «листів» (картки із записаними прикладами). У дітей, які сидять за партами, в руках картки з номерами будинків (від 1 до 10). Кожен листоноша повинен розвязати приклади. Відповіді збігаються з номерами будинків. Завдання: швидко та без помилок рознести листи за призначенням. Переможцю можна вручити медаль або емблему «Кращий листоноша».

Гра «Кожній іграшці – своє місце»

Дошка поділена на три частини, на кожній записані цифри. Учням  роздають  зображення  іграшок,  на  яких  закріплено картинки з прикладами. Необхідно розвязати приклади. Кожна відповідь – записана на дошці цифра, на місце якої прикріплюють ту чи іншу іграшку.

Гра « Склади приклад»

Учитель роздає дітям картки з числами. Він називає добуток множення, а діти, в яких є відповідні картки, повинні стати разом, щоб склався приклад на множення.

Гра «Мікрофон»

Один учень називає приклад, а інший відповідь до нього.

Гра «Відгадай приклад»

Учні працюють із сигнальними картками. Вчитель називає відповідь якогось прикладу на множення числа 2, діти повинні підняти дві сигнальні картки із числами, які є множниками.

Гра «Телеграф»

Учитель видає дітям, що сидять за першими партами, картки, на яких записані числа 2, 3, 4 і показує таку схему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Учні кожного ряду по черзі виконують дії за схемою і передають аркуш паперу, які сидять за ними. Ці учні мають перевірити записаний приклад, записати й обчислити свій приклад. Переможе той ряд, який першим запише правильні відповіді в таблицю.

Гра «Ряд – переможець»

Мета: формувати навички табличного множення

                  Школярі обирають із кожного ряду по двоє учнів. Ці діти стоять навпроти свого ряду, а інші учні по черзі швидко пропонують їм розвязати приклади на множення і ділення. Підраховують, хто більше правильно  розв’язав прикладів. Під час підбиття підсумків ряд – переможець підводиться і плескає в долоні.

Гра «Математична зарядка»

Мета: перевірити рівень знань табличного множення і ділення.

                  Гравці обох команд шикуються в дві шеренги. Ведучий називає різні числа. Якщо число ділиться на 4, гравці підводять праву руку, а якщо ділиться на 5 – присідають. Гравець, який припустився помилки, залишає гру. Конкурс завершується, коли названі всі числа: 8, 10, 12, 15, 16, 24, 25, 28, 30, 32, 36, 45, 50.

                  Виграє та команда, яка має більшу кількість балів, адже кожен гравець приносить по одному балу.

Гра «Знайди пару»

                  Мета: перевірити рівень засвоєних учнями навичок табличного множення і ділення.

                  Для проведення гри команди шикуються у дві шеренги. Гравці прикріплюють на грудях таблички з числами  2, 3, 4, 5. 6, 7, 8, 9. Перед кожною командою ставлять два стільці. Вчитель називає будь – яке число, що є добутком двох одноцифрових чисел.

                  Учні із кожної команди. Які мають номери 5 і 3. Вибігають і сідають на стільці. За кожне правильно виконане завдання пара, яка швидше і правильно виконала завдання, отримає 1 бал.

Гра « Забий гол»

Мета: формувати навички табличного множення.

                  На дошці - запис:

5               72:8                       18:6              6

4               18:9                       45:9              9

2               36:6                       49:7              3

8               28:7                       24:3              7

                  Двоє учнів із крейдою в руках водночас починають розвязувати по стовпчику прикладів. Відповіді записані в обох «воротах» не за порядком. Учень повинен знайти в певних «воротах» відповіді до своїх прикладів і провести крейдою стрілку від кожного прикладу до його відповіді. Хто швидше «заб’є» всі  чотири «голи», той і виграв.

                  Таким чином, використання ігор на уроках математики стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету і дає можливість більш об’єктивно оцінити знання і вміння учнів з даної теми.

                  Щоб та сама гра не набридала, через певний час треба вносити у неї деякі зміни, ускладнювати завдання, враховуючи засвоєний матеріал, індивідуальні особливості молодших школярів.

Ігри на уроках природознавства

·         "Впізнай мене”.

Перший гравець розповідає про якусь тварину, але не називає її. Інші гравці відгадують, яку тварину мав на увазі перший гравець. Наприклад: "Вона маленька, сіренька, а хвостик — як шило ”.

 

·         "Я дерево".

Гравець розповідає про листочки, плоди‚ кору‚ квіт свого  дерева. Інші гравці впізнають, що це за дерево.

 

·         "Дерева і кущі”.

Перед початком гри діти згадують, як відрізнити кущ від дерева. Повідомляються умови гри: коли називається дерево‚ руки потрібно піднімати вгору‚ коли кущ — опускати вниз. Ведучий може назвати дерево‚ а руки опустити, або назвати кущ - підняти руки. Учнів‚ що помилились, виводять з гри.

 

·         ”Живий календар ”.

Один з гравців називає рослину або тварину, в ролі якої він хоче бути. Інші гравці запитують його‚ що він робить кожної пори року.

·         "12 місяців".

Гравці‚ що є ”місяцями" розповідають про себе. Інші гравці відгадують цей місяць.

"В кого дітки з цієї гілки".

 Під час екскурсії діти збирають плоди і насіння дерев і кущів (наприклад: сосни‚ ялини‚ дуба‚ каштана, клена‚ горіха‚ горобини...).

 

·         "Хто далі пролізе ”.

Гравці стають вздовж стартової лінії. Ведучий пропонує пригадати якомога більше назв дерев та кущів. Кожен з гравців, ідучи вперед від лінії старту‚ на кожний крок повинен назвати дерево або кущ. Як тільки учасник гри‚ зробивши крок‚ не назвав дерева‚ він зупиняється. В гру включається інший гравець. Виграє той‚ хто пройде далі.

 

·         "Вершки  та корішки”.

Вчитель роздає учням листя гичку різних рослин (картоплі, моркви‚ буряка‚ редьки...). Окремо в мішечку лежать корені цих рослин. Вчитель виймає корінь і питає:

 

·         "Корінь корінчик, а де твій вершечок? ”.

 Діти‚ які мають листя або гичку цієї рослини, піднімають їх і показують.

 

·         "Пори року розповідають про себе"

 Впізнайте пору року, про яку розповідає один з гравців.

 

·         "Обери правильну дорогу”

Дидактичне завдання: уточнити знання дітей про взаємозв’язок людини з природою на основі конкретних правил поведінки в природному середовищі.

Ігрова дія. Дитина має визначити, якою стежкою вона пройде і пояснити свій вибір.

Хід гри.

1 варіант. Пропонуються три стежки. Якщо піти першою - можна потоптати конвалії, якщо другою - наступити на мурашник. Посередині третьої-горить багаття.

Висновок: що мають робити учасники гри:

іти третьою стежкою, але спочатку загасити багаття.

ІІ варіант. Слід обрати дорогу. На першій розташований завод — тут забруднене повітря. На другій рухається багато транспорту. Третя дорога — алея з густо насадженими деревами.

Висновок,  що мають зробити учасники гри:найкраще йти третьою дорогою,

оскільки тут дихатимеш чистішим повітрям і можеш послухати спів птахів.

 

·         "Можна - не можна”.

Дидактичне завдання: Закріпити правила поведінки в природному середовищі.

Ігрова дія. Дитина має дати правильну відповідь,  як слід і як не слід поводитись в природі.

І в цьому випадку вона отримує фант. Виграє той‚ хто збере найбільше фантів.

Хід гри.

Вчитель пропонує дітям уявити‚ що вони знаходяться в лісі. Потрібно пригадати, як слід поводитися і чого не можна робити. Вчитель називає дію‚ а діти відповідають ”можна” чи ”не можна".

Згодом пропонується ускладнений варіант гри. На слова вчителя ”можна” або ”не можна" діти називають відповіді вчинки.

 


Можна:

саджати квіти‚ рослини;

охороняти рідкісні рослини;

берегти молоді рослини;

обгороджувати мурашники;

спостерігати за жабами;

милуватися красою природи;

підгодовувати птахів;

прибирати місце відпочинку

 

Не можна:

ламати гілок дерев;

обдирати кору дерев;

рвати багато квітів;

збивати гриби ногами;

руйнувати павутиння;

ловити метеликів, жаб.


 

·         Хто краще запам’ятав?

Дидактичне завдання: уточнити екологічні знання дітей про взаємозв’язки між об’єктами природи; закріпити знання про птахів‚ природоохоронні переконання дітей.

Хід гри.

Розповідь учителя про користь птахів.

Вірш К.Приходько "Лісова бригада ”.

У лісі сталася біда —

Гусінь листя об’їда:

1 на дубі‚ і на клені‚

1 на ясені зеленім.

Солов’ї, шпаки‚ синиці

Вмить злетілись, як годиться,

1 давай сурмить тривогу:

- Гей‚ пташки! На допомогу!

Діти мають назвати дерева‚ що постраждали від шкідників, птахів‚ які врятували ці дерева. Зробити висновок про користь, яку вони приносять деревам; встановити причинно-наслідковий зв’язок. Хто правильно відповів - отримує фішку.

 

·         Допоможіть кожному потрапити додому.

Дидактичне завдання: Грає двоє дітей чи дві команди. Вони отримують картинки з зображенням тварин та їх житлом. За сигналом потрібно правильно розкласти картинку тварини і напроти його будиночок. Хто перший правильно це зробить, той і переможець.

Обладнання: Два комплекти малюнків.

барліг - ведмідь;        жаба - вода;

риба - акваріум;         птах - гніздо;

собака - будка;          білка - дупло;

шпак —шпаківня;       нора —миша.

бджола - вулик;

 

·         Відгадай за запахом

Дидактичне завдання: заздалегідь готуються невеличкі лікарські рослини, які мають своєрідний запах (м’ята‚ ромашка, полин‚ звіробій, деревій, меліса‚ липа‚ чебрець материнка та ін.). Учасникам гри зав’язують очі й пропонують понюхавши рослину назвати її.

 

·         Жива й нежива природа

Ви вже знаєте‚ що вся природа поділяється на живу г неживу. Пограємо в гру. Я називатиму предмети природи, а ви відповідайте сигнальними картками: ”Ж” чи ”Н”.

Приклад: Джміль‚ земля‚ місяць‚ метелик, горобець,  глина‚ кролик‚ пісок‚ лелека‚ цибуля...

 

·         Павутинка

Дидактичні завдання:

Вчитель розподіляє ролі‚ кожній дитині прикріплює таблички з відповідними малюнками. Діти стають у коло‚ один з них тримає клубок ниток  і розпочинає гру. ”Я липа‚ мені потрібне сонце? ” Далі продовжують по черзі: "Сонце називає повітря”, "Повітрям дихає білочка", "Білочка їсть горішки ліщини ”, "На ліщині живуть комахи ”, "Комах їдять жаби”, "Жаб поїдають лелеки”, "Лелеки приносять користь людям ”, "Людям потрібне сонце".

Перший гравець тримає кінець нитки‚ а клубок кидає "Сонцю ”, потім мандрує до "Повітря”, "Білочка", "Ліщина”, - і так доки всі гравці не будуть взаємозв’язані між собою клубком.

 

·         Як тварини грають у квача

Зміст і методика. Гравці діляться на дві команди і стають шеренгами один напроти одного на відстані 3-4 метри. За командою одна група ”тварин ” втікає‚ а інша - наздоганяє їх. Проте вони мають рухатися по-особливому — як тварини.

Наприклад: в одній грі -стрибаючи, як жаби‚ в наступній - високо піднімаючи ноги‚ як чаші‚ чи пересуваючись на бокових частинах ступні‚ імітуючи ходу ведмедя. За кожного спійманого гравця команда отримує 1 очко. При повторі гри діти міняються ролями.

Перемагає та команда, що першою набрала певну кількістз

 

·         Загадки, в яких дається опис предмета або явища шляхом перерахування ознак.

1. Назвіть-но, хлопці,

Місяць у цій ось загадці:

Дні його - всіх днів коротше,

Всіх ночей довші ночі. (Грудень)

 

2. Я з крихти-бочки виліз,

Корінці пустив і виріс,

Став високий я і могутній,

Не боюсь ні гроз, ні хмар.

Я годую свиней і білок -

Нічого, що плід мій мілкий. (Дуб)

 

3. Хоче - прямо полетить,

Хоче - в повітрі висить,

Каменем падає з висот

І в полях співає, співає. (Жайворонок)

 

4. Він високий і плямистий

З довгою-довгою шиєю,

І живиться він листям -

Листям дерев. (Жираф)

 

·         Загадки, де опис пропонує коротку характеристику предмета чи явища.

1. Довге вухо,

Грудочку пуху,

Стрибає спритно,

Любить морквину. (Заєць)

 

2. Він гойдалка і ліжко,

Добре на ньому лежати.

Він в саду або в лісі.

Похитає на вазі. (Гамак)

 

3. На спинці голки

Довгі й колючі,

А згорнеться він у клубок,

Немає ні голови, ні ніг. (Їжак)

 

4. Виріс в полі злий і колючий,

На всі боки голки. (Репей)

 

5. Швидкий стрибок,

Теплий пушок,

Червоне вічко. (Кролик)

 

·         У описі загадки використані метафори.

1. Багато рук, а нога одна. (Дерево)

2. Що за птаха пролітають?

За сімці в кожній зграї

Дівочим ключем летять,

Не повернуться назад. (Дні тижня)

 

3. Він по-робочому одягнений -

Зручно, просто, спритно.

На ньому малиновий бере

І строката спецівка. (Дятел)

 

4. Яєчко в чашечці

З дерева звалилося

І не розбилося. (Жолудь)

 

5. Білі квіточки

Увечері розквітають,

А вранці в'януть. (Зірки)

 

·         Загадки, в яких представлено опис лише самого предмета чи явища, а літерного (складового) складу слова, його позначає:

а) шаради - завдання, в яких потрібно розгадати задумане слово, що складається з декількох частин. Кожна частина є самостійним словом. Для відгадування шаради спочатку даються ознаки окремих слів, частин, а потім дається слово, об'єднана в одне ціле, яке потрібно відгадати. Шарада завжди відгадувати по частинах, це полегшує відгадування в цілому.

 

1. Виноград (вино - напій, град - місце проживання)

 

2. Початок деревом зветься,

Кінець - читачі мої.

Тут, у книзі, ціле знайдеться,

І в кожному рядку адже вони. (Літери)

 

3. Початок - нота,

Потім - оленя украшенье,

А разом - місце

Жвавий рух. (Дорога)

 

4. Дві ноти, дві літери,

Всі разом - гра,

В яку любить

Грати дітвора. (Доміно)

 

5. Хто грав у пальники влітку,

Та ще «горів» при цьому,

Називав він раз-другий

Склад і перший і другий.

Якщо дощ тебе застане,

По спині затарабанили,

Щоб наскрізь ти не промок,

Розкриваєш третій склад.

Ти про цілий чув у школі

І бачив, звичайно, в полі,

Там, де лінія землі

З небом сходиться вдалині. (Горизонт)

 

·         Метаграми - завдання, заснована на послідовному зміні в слові однієї або декількох букв. Це найбільш легкий вид загадок, так як досить по призводить ознаками відгадати слово з однією із зазначених букв, щоб легко визначити і всі інші слова.

1. СБ - болісної буваю,

СМ - одяг пожираю,

СР - акторові я потрібна,

СС - для кухарі важлива. (Біль - міль - роль - сіль)

 

2. З літери 4 для вас я

Друг, приятель.

А коштує 4 змінити на Г,

Як перед вами постане ворог. (Лікар - ворог)

 

3. З буквою Д вперед крокую

Від зорі і до зорі.

З П торчу, потім - не знаю.

С Т я людям допомагаю

Навіть у найсильніший спеку.

З Л завжди і всім заважаю,

Чи не дружите ви зі мною. (День - пень - тінь - ліньки)

 

·         Анаграма - це якщо від якогось слова внаслідок перестановки в ньому букв утворено інше слово, яке має вже інший сенс. Доповнювати або відкидати літери не дозволяється.

Дорога - (міста)

Баян - (лазня)

Банку - (кабан)

Вобла - (обвал)

Бачу звірів - (живу жвавий)

Камиш - (мишка)

Корми - (комар)

Коршун - (шнурок)

Ложа - (жало)

Мати - (тьма)

Масло - (смола)

Мошкара - (ромашка)

Метрика - (материк)

Насос - (сосна)

Просо - (опитування)

Підведення - (водоспад)

Палки - краплі - лапки - липки - пилка

Приплив - портик - тропік

Півонія - поні

Зріст - (сорт, торс, трос)

Росинка - (смітинка)

Сіл - (ліс)

Шпала - (локшина)

Ямка - (маяк)

 

·         логогріфи - рід загадки, у якій задумане слово отримує різне значення від перестановки або викидання букв.

1. Без 1 літери - річка,

Без 2-х - займенник,

Без 3-х - прийменник. (Крона - Рона, вона, на)

 

2. Вам відомо чи ні,

Є такий на світі колір.

Якщо ноту приберете,

У ліс сосновий потрапите. (Бордо - бор)

 

3. Я - синонім до слова бик

І відомий всім,

Але додай мені букву К,

І я козляток з'їм. (Вол - вовк)

 

4. Я глибока і повноводна,

І вся країна пишається мною.

А попереду ти І додаси -

І стану птахом я лісової. (Волга - іволга)

 

·         Розповідь-загадка - в даному випадку про природу, відповідь на яку може бути отриманий, якщо діти усвідомили для себе певні зв'язки і закономірності природи.

1. На зеленому лузі вони стрибають і веселяться.

Відіпхнуться пружинистими нохкамі і падають. Хоч куди впади - не страшно: скрізь листочки, травинки - м'які перинки.

Стрибають як акробати: стриб-скок, стриб-скок. Сто билінок - сто перінок, всяка травинка м'якше, ніж перина: стриб-скок, стриб-скок.

(Коники)

 

2. Живуть вони на болотах, в старих ставках, по берегах лісових річок. Вони не будують собі будиночок: літо проводять у воді і на купині, а на зиму глибоко зариваються в мул.

(Жаби)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Немає коментарів:

Дописати коментар