пʼятниця, 24 березня 2017 р.

Азовське море. Загальні риси природних умов

Урок прородознавства

Тема:    АЗОВСЬКЕ  МОРЕ . ЗАГАЛЬНІ  РИСИ  ПРИРОДНИХ  УМОВ
    Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні характеристики природного комплексу Азовського моря, виявити проблеми використання і охорони його вод; розвивати уміння порівнювати, виділяти головне, виховувати екологічне мислення школярів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методично – дидактичне забезпечення: карта, завдання для групової роботи, малюнки та ілюстрації по темі, мультимедійна презентація, матеріали для досліду: акваріум, ліхтарик, масляниста речовина, пластикове сміття, тощо.
I.                   Організація класу. 
- Діти, сьогодні у нас на уроці гості, привітайтеся, будь ласка, з ними.
- Вже пролунав для нас дзвінок,
який покликав на урок.
Ми щиро раді вас вітати,
здоров’я й щастя побажати.
І працювати будем гарно,
щоб наш урок пройшов не марно.
Почути хочемо в кінці.
що всі ми просто молодці. 
II.                Хвилинка фенологічних спостережень
Повідомлення гідрометеоцентру
- Так як кожен урок приро
дознавства  ми починаємо з повідомлення гідрометеоцентру, я прошу відповідальних за спостереження за погодою повідомити прогноз погоди на сьогоднішній день.
1-ша учениця: -За даними гідрометеоцентру на сьогоднішній день
в
Бірківській філії , а зокрема в 4 класі очікується такий прогноз погоди, а саме: безхмарне небо на уроці, сильний вітер від піднятих рук та глибоких знань, температура плюс 10 – 12 балів, опади у вигляді великої кількості "емоцій" та високих балів. Нашій вчительці і присутнім вчителям синоптична лабораторія бажає: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті погоди.
Але це, звичайно, жартівливий прогноз.
2-га учениця 
-А насправді сьогодні на території
Кіровоградської області спостерігається така погода
Температура повітря -
Вітер -
Опади - 
III.           Етап цілепокладання
1.     Відгадування загадки
Воно безкрає, синє,
 І вітри його стережуть,
 А кораблі красиві,
По водній гладі йдуть. (Море)
2.     Асоціативний кущ
-         Які асоціації виникають?
3.     Метод « Займи позицію»
(У різних куточках класу висять плакати із написами. Діти повинні прочитати напис  і зайняти позицію, тобто визначитись , що означає слово « море» без попереднього ознайомлення) Діти самостійно виводять правило про значення слова « море »
-         Що таке море ?
lV. Етап організації виконання плану навчальної діяльності
1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про…                     
Прочитай кожну 3 літеру і узнаєш назву сьогоднішньої теми
АПАРОЗЛКОСЬВИБСЮАЬРІКШДЕТЬМЛПОДНРЦВЕ     ( Азовське море.)

Сьогодні я пропоную вам стати учасниками передачі «Клуб мандрівників»     і взяти участь у:
     Етап проектування уроку
1.      Географічному дослідженні
2.      Морській прогулянці
3.      Засіданні гідробіологів
4.      Акції «Захисти довкілля»
5.      «Дерево рішень»
V. Етап організації виконання плану навчальної діяльності
1.- Які ще назви Азовського  моря ви знаєте?
 (Відповіді учнів)
Азовське море в різні часи і в різних  народів  мало різноманітні назви. Наприклад  , меоти й інди  , які жили на його  узбережжі    ще  до нашої  ери,  називали  його  Тамарунда – Годувальниця Чорного  моря  , стародавні греки – Меотида , римляни - Меотійське болото ( від назви племені ). Словяни -  Сурозьке , або Синє , араби – Бар- ель-АзовТемно-синє море , татари – Азов.

2. Пропоную розширити наші знання і почати з географічного дослідження.
Береги яких країн омиваються Азовським  морем? 
Географічне дослідження
 ( 1 пара працює біля дошки. Клас: з контурними картами) 
 Розташоване Азовське море на півдні України (Херсонська, Запорізька, Донецька області) та Росії.
3. Фронтальна робота. Морська прогулянка
Прийшов час морської прогулянки
Характерні ознаки Азовського моря
Азовське, так само як і Чорне море, належить до середземноморського басейну Атлантичного океану. Через Керченську протоку воно сполучається з Чорним морем. Особливістю Азовського моря є його відокремленість від Світового океану. Воно – найбільше внутрішнє серед всіх морів, які є на землі. Його площа в 10 разів менша за площу Чорного моря і становить 40 тис. кв. км. Найбільша його довжина 343 км, найбільша ширина 231 км. Найбільша глибина Азовського моря лише близько 14 м. До того ж це максимальна глибина, а середня лише 6,7 м. З космосу море нагадує блюдце. Серед усіх морів на Землі меншим за Азовське є лише Мармурове (воно у 3 рази менше за Азовське). За кілька годин, а найбільше за добу, його можна пересікти уздовж і впоперек. .. Хіба це море! Однак не поспішайте робити висновки. Зовнішність буває обманлива. Азовське море - це справжнє. море, а в деяких відношеннях воно не тільки справжнє - воно унікальне. Щоб зрозуміти це, біля нього треба жити або на ньому треба працювати. І нічого, що воно маленьке і мілке. Моряки бояться його не менше ніж Чорного моря. Тут взимку і влітку, навесні і восени бушують жорстокі шторми. Хвилі, правда, ніде розгулятися, тому вона часта і крута: "Зла" - називають її моряки. Із особливим страхом проходять Керченську протоку з Чорного моря: як-то зустріне їх Азовське море? Загалом моряки ставляться до нього з повагою.
       Площа Азовського моря невелика і маленька глибина. Недостатньо для проходу великих океанських судів. Тому до портів України (Бердянськ, Маріуполь) ведуть спеціальні канали, по яким на протязі року пливуть сюди кораблі з Турції, Греції, Італії, Іспанії, Болгарії, Індії та багатьох інших країн. Щорічно ці канали поглиблюють, розчищають, чим завдають великою шкоди морській флорі та фауні.

Солоність води в Азовському морі набагато нижча ,ніж у Чорному морі ,  Протягом року солоність води зазнає великих коливань. Навесні, коли стік річок найбільший і тане крига, вона найменша , восени і взимку - практично однакова на всій глибині.
Температура води влітку в середній частині досягає  + 25... +28°, біля берегів + 30... +31°С. Узимку температура води нижча від нуля. Море замерзає майже на 3 місяці (з грудня до березня).
      Береги Азовського моря переважно низькі, прямолінійні
       Найбільші острови – Піщаний ,Бірюковий ,Черепаха. Але головною і найцікавішою особливістюзовського моря є наявність на його узбережжі великої кількості кіс. Вони складаються з піску і гальки, що нагромаджується під час иереміщення їх течією вздовж берегів.
Азовське узбережжя – це лагідне море, чудові золоті піщані пляжі, сонячні безхмарні дні, тривалий купальний сезон, який розпочинається у квітні, а завершується у вересні, комфортна температура морської води, лікувальні грязі. Що ще краще може подарувати людям природа для оздоровлення та літнього відпочинку?
Ми не будемо гаяти час і проведемо засідання гідробіологів.
4.Засіданні гідробіологів
-         Тож пропоную познайомитися з мешканцями Азовського  моря. Для цього нам треба об’єднатися у групи за малюнками і ознайомитися з інформацією та виконати завдання. Час роботи – 5 хвилин.
(У кожної групи  є емблема із зображенням певного мешканця Азовського моря)
Представники груп презентують роботу.
Водорості
Безхребетні  (медузи, ракоподібні):
 Риби:   
Ссавці:
5.Акція «Захисти довкілля»
Подається сигнал  SOS.
- Чому може надіслати таке повідомлення? 
Пропоную вам гру  «Екологічний світлофор».
 Я зачитаю вам факт, а ви маєте вирішити чи створює це екологічну загрозу для мешканців моря.
Використовуйте такі сигнали: 
Червоний колір колір – стій! Ці дії наносять шкоду навколишньому середовищу.
Жовтий– будь обережний! Постарайся не завдавати шкоди природі своїми діями! Дотримуйся міри і правил!
Зелений колір ці дії  корисні для моря! Продовжуй так діяти!
1.        Надмірний,зокрема браконьєрський, вилов риби Ж
2.      На узбережжі Азовського  моря розташовано 2 держави. Кожна країна має свій флот. ( Ж. – Ці дії наносять шкоду, так як можуть проводитися навчальні воєнні маневри)
3.      Відомо, що в басейні Азовського моря проживає млн. людей. (Черв. – Треба бути обережними, тому що господарська діяльність людей, надмірний вилов риби, очисні споруди,  готелі можуть завдати шкоди екології моря)
4.      Азовське море – важливий район транспортних перевезень. ( Черв. – кораблі великої вантажності піднімають мул з дна, допускають вилив отруйних речовин)
5.      У Азовське море впадає 2 великі річки Європи: Кубань, Дон. (Черв. – річки дуже забруднені, а сполучення моря з океаном складне)
6. Створення штучних нерестовищ, будування риборозплідних заводів  .З
7.4– клас відпочиває на морі під час літніх канікул Ж
8. Створення Казантипського природнього заповідника   З
6. Робота домашніх груп
З екологічними проблемами Азовського моря ви знайомились в домашніх групах. Прошу ознайомити з результатами вашої роботи.
1 група   Необізнаність  людей  з  екологічних  проблем Азовського моря.
Основні джерела забруднення Азовського моря
1.Збільшення стоків неочищених вод від комунальних і промислових підприємств міста Маріуполя.
2. Порти міста Маріуполя (морські вантажоперевезення забруднюють води нафтою і нафтопродуктами )
3.Накопичення великої кількості твердих побутових і промислових відходів .
4. Недосконалість облаштування звалищ сміття спричиняє забруднення поверхневих і підземних вод.
5. Надмірний і браконьєрський вилов риби.
6. Використання сільським господарством мінеральних добрив і отрутохімікатів  у басейнах річок , які впадають в  Азовське  море.
2 група   Забруднення моря твердими і рідкими відходами.
Сценка «Зникаючі види просять допомоги».
Дослід «Забруднення моря» Матеріали: акваріум, водорості, ліхтарик, дрібне сміття, какао-порошок, олія.
-         Як можемо допомогти?
3 група   Ми пропонуємо…
1.     Більшість кинутого сміття заноситься в море вітром або дощем. Отже, нам перш за все необхідно пам’ятати про те, що не можна кидати сміття на землю.
2.     Стежити за тим, щоб продукція, яка купується нами, була виловлена в сезон, коли промисел дозволений.

3.     Для здійснення повсякденних покупок ми можемо використовувати багаторазові сумки, тим самим оберігаючи Азовське море від забруднення пластиковими відходами.
4.     Ми можемо підтримувати  організації, що займаються питаннями захисту Азовського моря.
5.     Ми можемо вивчати види організмів, що мешкають в Азовському  морі, і робити свій внесок в їх захист.
V.  Контрольно – оцінювальний етап

 Дерево рішень

Вивчення екологічних проблем Азовського моря
 

                                                                              






 




Метод Круги Вена
Порівняльна характеристика Чорного і Азовського  моря
VI. Підсумок уроку
Ми з вами ознайомились з Чорним і Азовським морями і знаємо, що в житті людини вони відіграють велике значення. З кожним роком людство збільшує їх використання. Багата в нас природа, неповторна її краса. Щоб вона приносила нам радість, щоб багатство її множилося для майбутніх поколінь, треба оберігати її, дбати про неї. Все, що є в нашій країні: багаті надра корисних копалин, безкраї родючі поля, рослинний і тваринний світ, гори і води – то народне надбання, і кожен з нас від дитини до людини похилого віку відповідає за його збереження і розумне використання.
На Землі, у домі вселюдському –
протиріч і негараздів тьма.
Будьте, люди, обережні в ньому!
Іншої домівки в нас нема. 

У кожного з вас на парті долонька. Напишіть, що нового ви дізналися сьогодні на уроці про Азовське море . По черзі ви вийдете до дошки і прикріпите свої долоньки навколо Азовського моря , на знак того, що ми повинні оберігати свою планету.


- Який вид роботи сподобався найбільше?
- Які почуття виникли після уроку? 

Немає коментарів:

Дописати коментар